Brand Driven Design

In de nieuwe trend van elektrisch rijden ontstaat er steeds meer behoefte aan laders. ICU/Alfen verzocht Scope om vanuit het merkkarakter een vormentaal te ontwikkelen die gebruikt kan worden bij de ontwikkeling van nieuwe elektrische laadpalen of chargers.

ICU/Alfen is een grote speler op de markt voor het elektrisch laden van voertuigen. ICU beschikt over een breed productprogramma, waarmee ze de toepassingsgebieden Home, Business, Parking & Public bedient.

VBL

Scope heeft de Visual Brand Language tool (VBL)  ingezet om zo efficiënt mogelijk binnen ICU/Alfen informatie te verzamelen over het merkkarakter van ICU en de chargers. Op basis hiervan is een eenduidige vormentaal ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om voor de diverse elektrische laadpalen, met een beperkt aantal onderdelen, zoveel mogelijk verwantschap te communiceren.

Vertaling naar concepten

De vormentaal is daarna direct toegepast bij het ontwikkelen van een nieuwe charger voor thuisgebruik; de Home Charger. Hierbij is slim omgegaan met het doen van investeringen in onderdelen, die ook in andere producten uit deze range terugkomen. Zo is een betaalbaar en duidelijk herkenbaar ICU product, een blikvanger op de stand, gecreëerd. In samenwerking met de engineers van van Dijk 3DE is gepuzzeld op slimme functionaliteit. Bijvoorbeeld het slim wegkantelen van de deksel om de positie van de stekker heen. De Home Charger representeert de kwaliteit en het vernuft van het merk ICU.

Resultaat

De ‘Home Charger’ is tijdens zijn introductie een blikvanger op de stand en is een duidelijk herkenbaar ICU product. De kwaliteit en het vernuft stralen het karakter van het merk ICU uit. Het product voelt hoogwaardig aan door de gekozen productietechnieken en er is slim omgegaan met investeringen in onderdelen die in andere producten in de range terugkomen. Met deze ‘Home Charger’ bereikt ICU een tastbaar resultaat van haar ambitie die middels de recente communicatie is opgeroepen.