Vrijstaande koffiemachine

Met het ontwikkelen van de Infinity is de range koffimachines voor Autobar uitgebreid met een vrijstaande variant. Hij sluit aan op de door Autobar gewenste identiteit, zowel in product als interactie. Door een slimme product opbouw is winst gehaald in vormgeving èn assemblage.

Design Identity

Bij de start van dit project heeft Scope interviews gehouden met stakeholders van de  europese vestigingen van Autobar. Hierdoor ontstond zicht op de gewenste merkpersoonlijkheid van de nieuwe koffiemachine. Door het gebruik van referentiebeelden kwamen de juiste ingrediënten naar voren voor de vormgevingseigenschappen. Dit maakte het voor Autobar al in een vroeg stadium mogelijk gericht mee te sturen in de  keuzes voor de uiterlijke kenmerken van de Infinity.

Techniek en vormgeving

Een tweede belangrijk uitgangspunt voor het ontwerpen van de Infinity was het vastleggen en hanteren van de precieze, technische specificaties. De mogelijkheden van de keuze voor het werken met kunststof is door Scope vroegtijdig onderzocht.

Het gebruik van kunststof creëert vormgevingsvrijheid, die de integratie van onderdelen mogelijk maakt. Dit levert een besparing op in de kosten van onderdelen en de assemblage. Een visibilitycheck wees uit dat het gebruik van kunststof inderdaad haalbaar was.

Op basis van de verzamelde ideeën over de vormgevingseigenschappen zijn meerdere concepten ontwikkeld. Hierbij is bijvoorbeeld ook gekeken naar het effect van verschillende kleurstellingen voor de koffiemachine. Daarna is een 1-op-1 schuimmodel gemaakt.

Prototype

Nauw overleg met diverse toeleveranciers gaf zekerheid over de betrouwbaarheid van de verschillende innovatieve eigenschappen van de Infinity. Echter: ‘de proof of the pudding is in the eating’… We bouwden zo snel als we konden een prototype waarmee we o.a. het glazen paneel konden testen op vandalisme bestendigheid.

Kwaliteitsbeleving

Er is veel aandacht besteed aan het koffie uitgiftegebied. Met een stilistisch vormgegeven tray en een metaalachtige kop zijn elementen uit een echte koffiebar benaderd. Door het integreren van het betaalsysteem, is eventuele ruis in het uiterlijk van de machine op voorhand “wegontworpen”.  De flexibele verlichting, die de gebruiker als het ware “meeneemt” in het proces van koffiezetten,  maakt de kwaliteitsbeleving van de Infinity compleet. Een rijke koffie-ervaring; het uit proberen waard!

Branding mogelijkheden

De mogelijkheden voor branding is in een vending omgeving als die van de Infinity erg belangrijk. We hebben daarom verschillende mogelijkheden daartoe onderzicht. Zowel de stalen covers, als het glazen paneel is te voorzien van een eigen print, waardoor het effectieve branding-oppervlak bijzonder groot is.

Introductie & productie

Op de ‘Facilitair’ beurs in 2010 is de Infinity met veel succes geïntroduceerd (hier op de foto een deel van het ontwikkel team van Autobar en Scope). Het was goed om te ervaren dat, tijdens een bezoek aan de fabrikant in de UK eind 2013, de Infinity een succes is. Niet alleen blijkt de ingestoken assemblage manier zijn vruchten af te werpen, ook de verkoop aantallen zijn volgens verwachting goed.