designed to make
journeys more pleasant
and safer for passengers.

summary of the PRORAIL IPB

Als reizigers beter spreiden op perrons en weten waar ze per treinklasse kunnen instappen, verloopt het in- en uitstappen sneller en veiliger. ProRail was op zoek naar een informatiesysteem waarmee ze reizigersstromen beter kunnen monitoren en sturen en dat bestand is tegen ‘spoorse omstandigheden’. Scope Design ontwikkelde een onderhoudsvriendelijk, modulair, intelligent informatiesysteem dat vrij boven de perrons hangt, waardoor zowel het treinverkeer als de reizigers er geen hinder van ondervinden.

design brief

Als reizigers beter spreiden op perrons en weten waar ze per treinklasse kunnen instappen, verloopt het in- en uitstappen sneller en veiliger. ProRail is op zoek naar een informatiesysteem waarmee ze reizigersstromen beter kunnen monitoren en sturen en dat bestand is tegen ‘spoorse omstandigheden’. Het prototype dat Scope Design mocht ontwerpen, moest een antwoord hebben op een uitgebreid eisenprogramma. De spoorse condities, zoals ProRail het noemde, hadden betrekking op de drukgolven van treinen, de weersomstandigheden op stations en de reeds aanwezige infrastructuur. Ook mocht het informatiesysteem geen belemmering vormen voor de reiziger, dus vrijstaand of hangend toegepast kunnen worden. 

Het systeem moest onderhoudsvriendelijk zijn en modulair zijn opgebouwd. Ten slotte moest het een blauwe lamp (stopsignalering) bevatten voor de machinist. Ook op andere vlakken waren er aanvullende eisen en wensen. Zo ging het nieuwe systeem gebruik maken van camera-opnamen en dat bracht de nodige vragen rondom privacy en persoonsbescherming met zich mee.  

The approach of the project

Een belangrijk deel van de kosten van een product in een spoorse omgeving wordt bepaald door de beheerkosten in de vorm van onderhoud en schoonmaak. Wanneer het onderhoud op het doorgaande spoor (in de A-zone) moet plaatsvinden, komen hier ook de kosten voor versperring van het spoor bij. Door slim ontwerp van het gehele IPB systeem heeft Scope Design ervoor gezorgd dat onderhoud kan plaatsvinden in de B-zone, waardoor de dienstregeling niet onderbroken hoeft te worden. Ook wilden we de Platform Bar niet op palen neerzetten, want dan zouden mensen ervoor kunnen gaan staan en het zicht kunnen blokkeren. Ook zou er water kunnen lopen in de plekken waar de palen geplant staan. 

Omdat we schoonmaak en onderhoud tot een minimum wilden houden, besloten we het intelligente product recht boven de rand van het perron te hangen. We ontwikkelden daarbij een speciale goot die het regenwater via de zijkant afvoert, zodat het niet over de displays loopt. En het kleine stroomdraadje bovenop voortkomt dat duiven bovenop het platform gaan zitten. Op dezelfde plek creëerden we bovendien een kabelgoot, zodat de kabels niet onder de grond weggewerkt hoeven worden en toch toegankelijk zijn voor reparatie. 

THE DESIGN RESULT

De Intelligent Platform Bar die Scope heeft ontworpen, is uitvoerig getest in ‘s-Hertogenbosch en daarna in gebruik genomen op spoor 1 en 2 van Schiphol. Op een groot led-display, dat precies boven de rand van het perron hangt, staat aangeduid waar de deuren van de trein zich zullen bevinden als de trein is gestopt. Aan de kant van de machinist duidt een blauw licht precies aan waar hij zijn trein moet laten stoppen. Het intelligente scherm geeft treinreizigers instapinformatie en zorgt ervoor dat de trein precies stopt op de plaats waar reizigers staan. Door alle data die het display verzamelt middels de geïntegreerde camera, kan ProRail onder andere bewegingsstromen analyseren en de reizigers beter verspreiden over het perron. 

Het display kan nog uitgebreid worden met slimme functionaliteiten zoals wifi, een camera, een brandmelder, omroeptechnologie of een rooksensor die bepaalde ontwikkelingen kan registreren en via de wifi-verbinding communiceren naar belanghebbenden. Denk aan een waarschuwing op de Platform Bar als er ergens een brand uitbreekt. Deze functionaliteiten zijn allemaal modulair toe te voegen.