Circulaire
ambities door
samenwerkingsverband.

Circulair design uit koffiedik

 

Afval bestaat niet. Toch belanden in Nederland enorme hoeveelheden koffiedik jaarlijks op de afvalberg. Nu krijgt een deel van dit restmateriaal een nieuwe bestemming in de frontpanelen van de V’Eco koffiemachines van de Jong DUKE, een Nederlands bedrijf uit Sliedrecht dat koffiemachines maakt voor de Europese en Amerikaanse markt. Scope Design zorgde voor het ontwerp en de ontwikkeling van de frontpanelen, die het stempel ‘circulair design’ mogen dragen. Ze zijn gemaakt van een bio-kunststof plaatmateriaal dat bestaat uit een mengsel zetmeelpolymeer (verkregen uit een aardappelreststroom) en… koffiedik. Het materiaal is volledig biologisch afbreekbaar en kan, als het wordt afgeschreven, worden gecomposteerd.

 

 

Koffie bestaat voor 99,8% uit afval

 

 

Alleen in Nederland drinken we zo’n 14 miljard kopjes koffie per jaar. Wereldwijd is koffie in waarde, na olie, het meest verhandelde goed. De productie van koffie is een inefficiënt proces en verre van duurzaam. Van alle grondstof komt slechts 0,2% in je kopje terecht; de overige 99,8% is afval. In Nederland betekent dit dus een enorme berg van 300 miljoen kilo koffiedik. Verschillende partijen zijn al bezig om deze afvalstroom te recyclen, bijvoorbeeld voor de champignonteelt. Ook de Jong DUKE en Scope Design zagen het als een mooie uitdaging om met dit materiaal meer circulariteit te bereiken.

 

Mooi voorbeeld van branding

 

 

Wist je overigens dat branding is afgeleid uit het Engelse ‘burning’ en het Duitse ‘branden’. In beide gevallen ging het om het brandmerken van eigendom met een uniek metalen stempel. Intussen heeft het woord ‘brand’ in het Engels de betekenis van merk en betekent branding zoveel als het opbouwen van het imago en de bekendheid van een merknaam. Door met een hotpress het logo of de naam van een klant in het materiaal aan te brengen, kunnen de klanten van de Jong DUKE de V’Eco machine ook inzetten voor branding. Het is ook een milieuvriendelijke manier van branding, aangezien er geen sticker of inkt nodig is om het logo of merknaam te plaatsen.

 

Circulair design als branding van Scope

 

 

Bij Scope Design houden we van duurzaam ondernemen en tijdloos design. Zo hebben we onlangs een nieuw procedé ontwikkeld waarmee schrootmateriaal op duurzame wijze kan worden hergebruikt. Dit project, RAW METALS, staat centraal in de volgende blog. De uitdaging die de Jong DUKE ons heeft geboden, laat zien dat je elk product kan verduurzamen door opnieuw, met een andere bril, naar materialen en het productieproces te kijken.

Meer weten over duurzaam design en hergebruik van materialen? Neem contact dan hier contact met ons op!