a simple yet
ingenious approach
to designing a market leader

summary of the Smart fix system

Wavin wilde een nieuwe serie koppelingen voor warm en koud water, die een bijdrage moesten leveren aan de merkbeleving van Wavin. Scope Design koos voor een compact, herkenbaar design met enkele slimme specificaties die het werken met een koppeling van Wavin voor een monteur aangenamer en gemakkelijker maken. Het ontwerp won de Award Professioneel Product bij de Nederlandse Designprijzen in 2007.

design brief

Wavin wilde een nieuwe serie koppelingen voor warm en koud waterleidingen, die herkenbaar in de markt, een bijdrage kunnen leveren aan de merkbeleving van het bedrijf.  

The approach of the project

Een product is pas succesvol als het met plezier wordt gebruikt. Om dit te bereiken, ontwierp Scope Design een koppeling waarin we bij installatiegemak, slimme constructie en een kwalitatief hoogstaande uitstraling combineerden. Door een innovatief grijpmechanisme toe te passen voor de buis van de SmartFIX ‘slimline’ en een gunstige verhouding tussen diameter en lengte aan te houden, konden we de installatie van koppelingen in vaak krappe ruimtes gemakkelijker maken.

Het product is ‘plug & play’ (push en fit) ontworpen en door het draaibaar kijkgaatje kan de monteur altijd zien of de leiding goed is geplaatst. Na een verkenning kozen wij voor het onderling verbinden van de delen van de koppeling voor een ‘snap cap’, een soort klikdop. Door slim texturen toe te passen, kreeg het product een A-merk-uitstraling zonder extra kosten.

THE DESIGN RESULT

Met het realiseren van de SmartFIX ontwikkelden we een vormtaal die voor Wavin een standaard werd voor nieuwe projecten. Het ontwerp won de Award Professioneel Product bij de Nederlandse Designprijzen in 2007, met een veelzeggende quote uit het juryrapport: ‘Dit eenvoudig ogende, ‘low-interest’ product is slim ontworpen, met aandacht voor zowel de praktische als de emotionele beleving ervan. Het ontwerp is niet alleen het resultaat van technisch vernuft, maar bewijst dat een bewuste keuze voor een echte back-to-basics-merkstrategie zowel esthetisch als commercieel succesvol kan zijn. (…) Dit is een schoolvoorbeeld van de toegevoegde waarde die design kan geven.’